Det offentliga Sverige har historiskt sett inte varit särskilt stora inom marknadsföring men det har ändrats. Ett slitet uttryck man hör ganska ofta att en politiker ”vill sätta kommunen på kartan”. Det pågår en ständig kamp om att locka Sveriges befolkning att flytta just till min kommun. Då kommunernas nyväckta intresse för marknadsföring inte har någon längre historik att luta sig mot blir det allt vanligare att kommunerna upphandlar PR- och kommunikationstjänster.
Lagen om Offentlig Upphandling (LOU)
Lagstiftningen kring upphandling för stat, kommuner och landsting är tämligen snårig. Det finns många stycken i regelverket som ska uppfyllas för att upphandlingen ska anses ha gått rätt till, många gånger överklagas upphandlingen av någon part som anser sig orättvist behandlad.Tycker man som anbudsgivare att offentlig upphandling är svårt så finns hjälp att få. Ni kan anlita en konsult som specialiserar sig på offentlig upphandling. Ett exempel på en sådan är Magnus Josephson som utbildar både i LOU och i hur man skriver bra och vinnande anbud. Det kan vara en lönande investering.
Många olika saker upphandlas
Söker man på nätet ser man att många kommuner behöver hjälp med sitt kommunikationsarbete. Som exempel: Nybro kommun behöver en serie skyltar för sina parker och offentliga konstverk. Söderköpings och Finnspångs kommuner går gemensamt ut och upphandlar ett avtal med en byrå som ska sköta intern- och extern kommunikation.
Skriv tydliga anbud
Ett bra anbud kännetecknas av att det ger ett anbud exakt på det som frågas efter i förfrågningsunderlaget. Det är inte ovanligt att anbudsgivare ha missförstått något i underlaget från kommunen. Det är tråkigt för då missar man hela affären. Här ligger ett ansvar även hos den upphandlande kommunen att vara så tydlig att missförstånd undviks. De flesta kommuner publicerar sina riktlinjer på webben. Eslöv är ett bra exempel – där framgår tydligt de olika stegen i processen och vilka krav som ställs på dig som lägger ett anbud.Är man redan leverantör bör man tala om det tidigt i sitt anbud, det väcker intresse och om tidigare leveranser har varit till belåtenhet kan det vara en konkurrensfördel.
Att växa som företag
Det finns många vägar att gå för att växa som företag, offentliga upphandlingar är ett bra sätt om man har en tjänst eller produkt som passar in i de kravspecifikationer som finns för en offentlig upphandling. Får man in en fot i ett kommunalt bolag och kan levererar produkter och tjänster till fördelaktiga priser så man vinner upphandlingarna så kan chansen vara stor att man får vara med nästa gång det ska upphandlas i en kommun.