Marknadsföring på sociala medier

 Dem flesta företag behöver marknadsföra sig på ett eller annat sätt, att känna till det normativa systemet som finns inom marknadsföring kan vara till god hjälp vid val av marknadsförings plattform.

De normer som beskriver vad som är acceptabelt inom marknadsföring kallas god marknadsföringssed. Normerna finns både i rättsliga och utomrättsliga regler, som till exempel lagar, praxis och branschkoder. – Konsumentverket.se

Marknadsföring kan dock vara väldigt dyrt beroende på vilken media man väljer att synas i. Är man ett litet, eller nystartat företag kan det vara en ekonomisk omöjlighet att marknadsföra sig i kommersiella forum som tv, radio eller tidningar. Hur och var du väljer att marknadsföra dig är oerhört viktigt. Ta med fördel kontakt med en kvalificerad PR konsult, eller gå in på konsumentverkets hemsida och ta del av deras bästa marknadsföringstips för att uppnå bästa resultat. Marknadsföring i eller på fel forum kan medföra oönskade resultat. Om du av ekonomiska skäl väljer att marknadsföra dig på exempelvis sociala medier så ska man veta att marknadsföringslagen är kritiskt och ser inte med blida ögon på dold marknadsföring. Var därför extra tydlig med att det är reklam du gör. Nedan följer ett urklipp från Konsumentverket.se om vilka riktlinjer och lagar som gäller vid marknadsföring på socialmedier.

När du marknadsför en produkt eller tjänst i bloggar och andra sociala medier måste det tydligt framgå att det är reklam. Reglerna är samma oavsett om reklamen görs i sociala medier, tv eller tidningar. Marknadsföringslagen är sträng och förbjuder dold marknadsföring. När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtubeklipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt. Om reklamen förekommer utanför annonsutrymme på ett ställe som normalt inte är avsett för reklam är kravet på tydlighet ännu hårdare. Det vill säga överallt där en inte förväntar sig reklam, i en krönika, i en blogg eller i en film. – Konsumentverket.se

Vill du veta mer om lagar, seder, normer och regler angående marknadsföring så hittar du det och mycket mer på Konsumentverket.se