Tänker du öppna en butik så kan det pirra lite i magen och du har säkert planerat dagen in i minsta detalj sedan länge. Reklamblad med öppningsdatum är utdelade och du har ordnat med öppningserbjudanden till dina kommande kunder.Förutom reklamblad och erbjudanden bör du ha en fungerande kassaapparat så du kan ta betalt av dina kunder. Detta kallas också för ett kassaregister och ska vara anmält till Skatteverket. Ett bra kassaregister ska kunna hantera både kontanter liksom kontokort, då kunder kan använda sig utav båda betalningsmedlen.En rolig detalj som både ger ett seriöst intryck till dina besökare och potentiella kunder är reklamballonger med företagets namn på. Det syns dessutom om du vid en öppningsskylt sätter upp några ballonger, att det är något speciellt som händer på platsen.En del väljer att göra en liten ceremoni av öppnandet och då är det bra att fundera hur man vill lägga upp det hela. Ska det klippas band och skålas eller bara markeras genom att sätta upp en skylt kanske. Tänker du klippa band är det bra med först och främst ett band. Ett lite bredare sidenband fungerar utmärkt och kan placeras i dörröppningen alternativt mellan två saker inomhus. Sedan behövs en sax som du vet sedan tidigare går att klippa med. Mycket pinsamt att stå där utan att den kan klippa av bandet.Förutnämnda erbjudanden kan som nämnts, delas ut redan innan öppning för att locka till sig potentiella kunder. Du kan också skicka med de kunder som besökt butiken på öppningsdagen, ett litet erbjudande som agerar morot till nya besök. Det kan handla om en viss procent som dras av på nästa köp eller kanske två för en. Erbjudanden som lockar fungerar väldigt bra i dessa sammanhang. Har man bara fått kunden in i butiken så ser den med egna ögon vad som finns och kanske absolut inte vill gå miste om ett fint erbjudande.