Marknadsföring kan gå till på väldigt många olika vis. De flesta företag har testat på flera sätt genom åren och har säkert sett framgång med mer än ett. Att prova olika metoder av marknadsföring är vägen till att hitta det som verkligen fungerar. Men ibland får chansen att använda sig av mer tillfälliga marknadsföringskanaler, som att vara med och sponsra ett event eller liknande.Att sponsra ett event kan ofta göras på olika nivåer. Det enklaste och minst krävande är bara att betala för att få upp företaget namn/logga på en banderoll, skylt eller annan plats. Detta kan vara lämpligt om man inte har råd med mer eller kanske inte möjligheten att ägna mer tid åt eventet.Har man dock möjligheten att vara en större sponsor och faktiskt fysisk närvara under eventet, kan detta vara en aveny som är värt att utforska närmare. Välj ut några bra representanter för företaget som kan spendera dagen på eventet istället för den ordinarie arbetsplatsen och berätta om företagets engagemang och stöd för eventet, tillsammans med att berätta mer om företaget själv så klart.Tryck gärna upp lite fina småsaker med företaget logga och ge bort till besökare på eventet. Fråga gärna de som håller i eventet om de har satt upp samma event tidigare och vilka besökarsiffror de har haft. Detta kommer att ge en fingervisning på vilka antal man bör satsa på för att ha tillräckligt att ge bort.Pågår eventet i mer än en dag är det ju upp till var och en att bestämma om det är realistiskt att närvara varje dag eller om man bara ska vara på plats en dag. Väljer man endast en dag kan det vara bra att tänka på vilken dag man vill vara där. Första dagen kan vara lockande då många event ser flest besökare den dagen. Men ett event som exempelvis startar på en torsdag och fortsätter genom hela helgen kanske får flest besökare på lördagen då flest personer har tid över att komma dit.