Spelbranschen har en lång och komplicerad relation med marknadsföring i Sverige. Efter att länge varit helt förbjudet blev det hela ännu rörigare då Aftonbladet och Expressen blev friade av hovrätten efter att ha marknadsfört oreglerade casinon. Kortfattat betydde friandet att publikationer inte kunde dömas till fängelse eller böter för marknadsföring av utländska casinon eller pokersidor som verkar på den Svenska marknaden. De kunde dock fortfarande få ett vite om de fått instruktioner av lotteriinspektionen att sluta och sedan inte följt dessa. Detta har gjort det väldigt svårt att få detta att sluta helt och hållet.Detta har skapat en ganska komplicerad situation som har gjort att casinon har fått försöka hitta nya lösningar.
Affiliate
Då det ändå är internet som är onlinecasinons hemmavist så sker även mycket stor del av marknadsföringen där. Affiliatemarknadsföring innebär att anslutna personer eller företag får betalt varje gång någon kommer till casinots sida och gör ett köp eller i casinos fall, spelar. Detta brukar ofta sluta i att ”affiliatesidorna” lägger upp reklam för casinosidorna eller skriver artiklarna där de lägger speciella länkar till sidorna.
Sökmotorer
Då reklam tidigare mer eller mindre var uteslutet så vände sig spelbolagen till att synas bra i sökresultaten på till exempel Google. För att göra detta krävs ett långt och detaljerat arbete för att se till att hemsidorna är gjorda på ett sådant sätt att Google förstår dem och att de är så relevanta som möjligt för vad kunderna söker efter. Detta kan dessutom vara väldigt viktig för att hjälpa satsningar på till exempel tv-reklam då många Googlar casinots namn för att hitta dem efter de har sett reklamen.