När ni har hoppat runt på internet så är det inte otroligt att ni någon gång har stött på en så kallad ”squeeze page”. En squeeze page är kortfattad en landningssida som är utformad för att få dig att villigt registrera dig på deras nyhetsbrev. Varför vill man då göra det? Jo, e-postmarknadsföring har länge visat sig vara bland de effektivaste formerna av internetmarknadsföring som finns. Speciellt när mottagarna är människor som verkligen vill ta del av de meddelandet du skickar ut. Hur gör man då för att designa en bra squeeze page? Vad är det faktorer som övertygar en människa att lämna över sin E-postadress?
Copy
För det första så måste texten vara utformad så att besökarna känner sig lockade att veta mer om produkten eller tjänsten. För detta använder man mycket av samma tekniker som används vid författandet av andra annonsmedier där man förväntar sig direkt gensvar.Man brukar även använda sig av förtroendebyggande inslag så som omdömen från människor som har testat produkten eller tjänsten.
Bildspråk
Precis som vid alla andra former av marknadsföring så bör sidan vara utformad på ett sätt som tilltalar målgruppen. Den behöver självklart även vara lättnavigerad och använda passande bilder som visar produktens eller tjänstens funktion. Även bilder på förtroendeingivande människor som arbetar med produkter eller som ger den omdömen är extremt fördelaktigt.
Andra medier
Många använder idag video för att sälja sin produkt då att se och höra den eller de man ger sin adress till skapar ytterligare förtroende. Att även få se produkten eller tjänsten ”in action” bevisar för den som besöker sidan att det hela är på riktigt.
Balans
Alla dessa olika faktorer måste självklart balanseras. Om det blir för mycket innehåll på sidan så kan besökaren istället för att registrera sig, bli iväg-skrämda och lämna sidan.