Kortsiktigt kanske man kan tycka att kvalitetsarbete inte har någon betydelse för hur lyckade eventuella marknadsföringsinsatser, det är dock ett svårare argument att föra fram med ett långsiktigt perspektiv. Hur bra och säker produkten eller tjänsten är sprids idag snabbt mellan människor, speciellt tack vare sociala medier så som Facebook och bloggar. Hur sätter man då igång med kvalitetsarbetet för att säkerställa ett gott rykte och förbättrade marknadsföringsmöjligheter. Detta beror självklart på vilken kompetens som finns i huset, om det finns någon med erfarenhet av strukturerat kvalitetsarbete kan säkerligen de ta första spadtagen och leda resten av företaget på resan. På lång sikt kan det dock vara bra för de inblandade med någon form av utbildning inom området och på så sätt säkra att arbetet sker i enlighet med nuvarande standarder och praxis.I fall där kompetensen inte finns i huset kan det istället vara bra att sträcka sig utåt och hitta en konsultfirma som passar just ert företags syfte och arbete.När man väl känner att företaget har ett lyckat kvalitetsarbete så gäller det att även kunna förmedla det till kund. Det är då viktigt att de personer som har ansvar för kvalitetsarbetet har en bra kontakt med marknadsavdelning. På så sätt kan viktig information på bästa sätt förmedlas till marknadsföringsteam och slutligen kund.